اگر تاکنون از اهمیت داشتن یک پشتیبانی حرفهای برای سایتتان غافل بودید، باید به شما بگوییم که مسیر اشتباهی را طی کردید! چون این مسئله قطعا به زودی، به خصوص برای کسانی که از یک سئوکار یا تیم مارکتینگ و برنامهنویس حرفهای کمک نمیگیرند، مشکل ساز خواهد شد. اما واقعا پشتیبانی سایت چیست و چرا اهمیت دارد؟
ما در این مطلب به پاسخ ۱۰ سوال متداول شما درباره خدمات پشتیبانی سایت میپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
پشتیبانی سایت چیست؟
به فرد یا افرادی که به صورت انفرادی یا تیمی، روی وب سایت شما فعالیت میکنند، تیم پشتیبانی وبسایت گفته میشود. اما دقیقا تیم پشتیبانی سایت چه وظایفی دارد؟
هر نوع ایراد فنی در سایت اعم از قطع شدن سرور میزبان، بروزرسانی پلاگینها و هسته وردپرس، پشتیبانی از سرویس هایایمیل و … همگی به عهده پشتیبان سایت است.
چرا پشتیبانی سایت اهمیت دارد؟
اکنون که تا حدودی با وظایف تیم پشتیبان سایت آشنا شدید، بهتر است نسبت به اهمیت این موضوع نیز آگاهی پیدا کنید.
فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی با فروش نسبتا بالا هستید. اما در یک روز پرفروش، مشکلی در درگاه پرداخت شما ایجاد میشود یا وب سایت شما توسط افراد سودجو هک میشود. در این موقعیت است که داشتن یک تیم پشتیبانی سایت قوی و حرفهای، میتواند راه نجات شما باشد.
چون یکی از سادهترین وظایف خدمات پشتیبانی سایت، تامین امنیت وب سایت شما است. از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، داشتن یک تیم پشتیبانی سایت حرفهای در کنار شما، از بروز هر حادثهای جلوگیری و وب سایت شما را همیشه در سلامت کامل نگه میدارد.
انواع پشتیبانی وبسایت کدام است؟
شاید از خودتان بپرسید که آیا پشتیبانی از سایت تنها به مشکلات فنی خلاصه میشود؟ باید بگوییم که خیر؛ به طور کلی پشتیبانی از سایت به دو صورت پشتیبانی فنی و پشتیبانی محتوا ارائه میشود که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد:
پشتیبانی فنی سایت
هر سیستم یا نرمافزار تحت وبی، نیازمند نگهداری و بروزرسانی برای جلوگیری از بروز حادثه و عملکرد بهتر است. سایتها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای بهبود عملکرد و در دسترس بودن، نیاز به نگهداری دارند.
پشتیبانی فنی سایت، شامل هر نوع اقدامی است که منجر به برطرف کردن خطاها و باگهای سایت میشود. در واقع افراد متخصص با پشتیبانی فنی از سایت شما، تمام خطاهایی که روی رتبه سایت شما تأثیر منفی میگذارند را برطرف میکنند.
از جمله اقداماتی که در پشتیبانی فنی سایت انجام میشود، میتوانیم به بهبود سرعت سایت، تامین امنیت وب سایت و … اشاره کنیم.
پشتیبانی تولید محتوا
نوع دیگر پشتیبانی از سایت، مربوط به پشتیبانی تولید محتوا است. این نوع پشتیبانی برای موفقیت در دنیای دیجیتال مارکتینگ و پیادهسازی بهترین استراتژی بازاریابی محتوایی است.
به طور کلی هر وب سایتی برای بهبود رتبه خود در گوگل، نیاز به محتوای تازه، کامل، اصولی و سئو شده دارد. پشتیبانی تولید محتوا، با ارائه یک برنامه کامل تولید محتوا، طبق هدف و نیاز وب سایت، به شما کمک میکند تا در مسیر درست حرکت کنید.
وظایف پشتیبان سایت چیست؟
همانطور که گفتیم پشتیبانی وبسایت در دو نوع فنی و محتوایی خلاصه میشود. اما اصولا هدف صاحبان کسب و کار از استخدام پشتیبان سایت، همراه داشتن فردی برای بهبود عملکرد سایت و رفع مشکلات آن است. پس وظایف پشتیبان سایت شامل موارد زیر است.
نظارت بر عملکرد سایت
یکی از اصلیترین وظایف خدمات پشتیبان سایت، نظارت بر عملکرد صحیح سایت است. اینکه آیا وب سایت شما تایم آپ خوبی دارد؟ آیا سرور همیشه در دسترس است یا مدام قطع و وصلی دارد؟ کاربران در زمان ورود به سایت شما با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند؟ اینها بخشی از وظایف پشتیبان سایت در زمان نظارت بر وب سایت شما است.
بهبود سرعت سایت
دومین وظیفه یک پشتیبانی سایت، بهبود سرعت آن است. به طورکلی بهترین سرعت لود صفحات یک سایت، ۳ ثانیه است. اگر وب سایتی زمان بیشتری برای لود صفحات خود نیاز دارد، به زودی کاربران خود را از دست خواهد داد. چرا که امروزه افراد مختلف به دلیل مشغله زیاد، زمان کافی برای صبر کردن ندارند.
از طرفی رقبای شما دائما در حال بهبود وضعیت سایت خود هستند و مسلم است که در صورت عدم پاسخگویی سایت شما، کاربران به سمت رقبا خواهند رفت. بخشی از خدمات پشتیبانی وبسایت، صرف بهبود سرعت سایت خواهد شد.
تعمیر سایت
گاهی وب سایت شما به دلیل ویروس، لینکهای خراب، هک شدن و مشکلات این چنینی، از دسترس خارج شده یا دچار بحران میشود. پشتیبانی سایت با تعمیر و رفع این مشکلات به شما کمک خواهد کرد.
آنالیز دورهای سایت
در هر کسب و کاری، آنالیز و تحلیل دادهها حرف اول را میزند. در واقع به کمک تحلیل دادهها میتوانید عملکرد خود را بسنجید و اصولی پیش بروید. خدمات پشتیبانی وبسایت، در بازههای زمانی مختلف سایت شما را آنالیز میکند. این آنالیز شامل وضعیت فنی سایت، میزان ترافیک ورودی، اقداماتی که برای بهتر شدن سایت نیاز است و … میباشد.
هزینه پشتیبانی سایت چقدر است؟
اگر بعد از خواندن تمام این مطالب برایتان سوال شده که قیمت پشتیبانی سایت چقدر است؟ باید بدانید که هزینه پشتیبانی از سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ به همین دلیل است که هیچ وب سایتی، قیمت دقیقی را برای این خدمات مشخص نکرده است.
اولین عامل موثر بر قیمت پشتیبانی وبسایت، مهارت، تخصص و تجربه تیمی است که با آن همکاری میکنید. هرچه تخصص یک تیم بیشتر باشد، طبیعتا هزینه خدمات آنها نیز بیشتر خواهد بود.
دومین عامل خدماتی است که شما انتظار دارید؛ هرچه توقع و نیاز شما از یک پشتیبانی سایت بیشتر باشد، دستمزد آنها نیز افزایش خواهد داشت.
در زمان استخدام پشتیبان سایت چه نکاتی را باید توجه کنیم؟
اگر به فکر استخدام پشتیبان سایت افتادید، باید نکاتی را در نظر بگیرید. در ادامه مهمترین نکاتی که برای استخدام پشتیبان سایت نیاز است را توضیح خواهیم داد:
تخصص فنی
در زمان استفاده از خدمات پشتیبانی سایت، به مهارت و تخصص فنی افراد تیم توجه کنید. تخصص و مهارت آنها باید با نیاز وب سایت شما تطابق داشته باشد. مهارتهای تیم پشتیبانی حرفهای میتواند شامل زبانهای برنامهنویسی، پایگاههای داده، امنیت وب سایت و … باشد.
سابقه کاری افراد
دومین نکتهای که باید در نظر داشته باشید، سابقه کاری افراد است. تیم پشتیبانی سایت با سابقه طولانی و قوی، میتواند چالشها و مشکلات شما را در زمان سریعتر و با تخصص بیشتری برطرف نماید.
نحوه ارتباط و همکاری
نحوه ارتباط و همکاری با تیم خدمات پشتیبانی وبسایت از اهمیت ویژهای برخوردار است. اینکه در صورت بروز مشکل، چطور میتوانید با تیم پشتیبانی ارتباط بگیرید. برخی از شرکتها فقط به صورت آنلاین و از طریق چت آنلاین با شما ارتباط برقرار میکند. این نحوه ارتباط میتواند کمی کار شما را سخت کرده و زمانبر هم باشد.
برنامهریزی و مدیریت زمان
برنامهریزی و مدیریت زمان از ویژگیهایی است که تیم پشتیبانی وبسایت باید به خوبی آن را انجام دهند. این قابلیت به خصوص در موقعیتهای بحرانی، میتواند به بهترین شکل وب سایت شما را از مشکلات نجات دهد.
آگاهی از امنیت وب سایت
امنیت وب سایت به خصوص سایتهایی که با اطلاعات کاربران سر و کار دارند، مثل فروشگاههای اینترنتی، از اهمیت ویژه برخوردار است. پس پشتیبانی وبسایت باید از تهدیدات امنیتی آگاه باشد و بتواند پیش از بروز هر نوع حادثهای، با اقدامات به موقع، از آن جلوگیری کند.
آیا پشتیبان سایت به صورت دورکار خوب است؟
بله؛ برای وظایف پشتیبانی سایت نیازی به حضور افراد یا تیم نیست؛ آنها به صورت دورکار نیز میتوانند کارشان را پیش ببرند.
لیست وظایف پشتیبانی سایت به صورت خلاصه چیست؟
- تهیه دورهای نسخه پشتیبان از سایت
- آپدیت ماژولها و افزونهها
- بررسی و رفع باگهای فنی
- پیگیری مشکلات احتمالی و رفع آنها
- بهینهسازی پایگاه داده
- افزایش سرعت سایت
- مانیتورینگ Uptime
- افزایش امنیت سایت
- خطایابی و رفع مشکلات
مزایای استفاده از خدمات پشتیبانی سایت چیست؟
- بهبود عملکرد سایت
- افزایش سرعت و امنیت سایت
- صرفهجویی در زمان
- بهبود رابط کاربری
- آرامش خاطر
بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی سایت کدام است؟
در حال حاضر شرکتهای زیادی در این زمینه فعالیت میکنند. اما همانطور که گفتیم تخصص، مهارت و تجربه کاری حرف اول را در این جا میزند. دولوپ، یکی از شرکتهای قدرتمند و با تجربه کاری بالا در زمینه خدمات پشتیبانی وبسایت است که به شما کمک میکند تا مشکلات سایتتان را در سریعترین زمان حل کنید.
پشتیبانی سایت دولوپ در چند پکیج ارائه میشود؟
این شرکت با توجه به نیاز مخاطب، خدمات پشتیبانی را در سه پکیج ویژه، ممتاز و سرآمد ارائه میدهد. هریک از این پکیجها را میتوانید متناسب با نیاز خود رزرو کنید. همچنین امکان دریافت مشاوره تلفنی سایت از کارشناسان این مجموعه نیز وجود دارد.
در پایان
در این مطلب به اهمیت استفاده از خدمات پشتیبانی وبسایت و ۱۰ سوال متداول در این زمینه پرداختیم. همانطور که گفتیم برای جلوگیری از بروز هر مشکل در سایت و برطرف کردن ایرادات سایت در موقعیتهای بحرانی، نیاز به یک پشتیبان حرفهای دارید. شما میتوانید با توجه به نوع سایت، نیاز کسب و کارتان و بودجهای که دارید، از یک تیم متخصص و حرفهای کمک بگیرید.